Firma TEKMAR, ktorá vyrába tyčinky, slávi už 20 rokov na trhu. Pri tejto príležitosti vám prinášame rozhovor s pánom Nitrayom, spoluzakladateľom firmy. Dozviete sa veľa zaujímavostí o tom, aké boli začiatky a čo stojí za ich úspechom.
Aké máte pocity z toho, že vaša firma je na trhu už krásnych 20 rokov?
Pocity sú veľmi dobré i keď chceme ostať absolútne pokornými. Teda tak, ako sa snažíme byť celých 20 rokov. Myslíme si, že výsledky sa hodnotia podľa vlastností produktov a služieb. Nie podľa vízie, že chceme byť najväčší výrobca na Slovensku, či dokonca v Európe. O tom nerozhodujeme my, ale naši zákazníci a oni zatiaľ rozhodli, že naše výrobky boli tvorené dobre, majú dobrú kvalitu a vieme ich poskytovať dlhodobo s dobrou pridanou hodnotou v našich službách. A môj druhý pocit – ušlo to mimoriadne rýchlo.
Aké boli vaše firemné začiatky? Boli náročné? Spája sa s nimi nejaká vtipná príhoda?
Ako pre väčšinu firiem vznikajúcich v období rokov 1995 – 1997 to bolo zvláštne a zložité obdobie, ak sme nechceli byť v područí niekoho, kto mal vybaviť úver, výhody a podobne. Nám sa to, našťastie, podarilo i vďaka tomu, že nám reálne naozaj nikto nepomohol. Boli sme začínajúcou s.r.o-čkou bez histórie, vznikajúcou na zelenej lúke, a tak sme šli skromne postupnými krokmi z prostriedkov spoločníkov, ktoré sme získali v predchádzajúcom podnikaní. Boli sme však trpezliví, zámeru sme verili a dúfali, že tvoríme základy zaujímavej firmy možno pre ďalšie generácie. Spoločníci, ktorí to nemohli vydržať, postupne zo spoločnosti odchádzali, samozrejme, s vyplatenými obchodnými podielmi.
Ak si mám pamätať na jednu vtipnú chvíľu na začiatku vzniku, je spojená s názvom prvého produktu. Bolo to konkrétne v Lučenci za barovým pultom a pohľadom na fľašu destilátu Bolero. A tak vznikol názov...samozrejme, takto by to nemalo byť a nasledovný brand sme už tvorili relatívne sofistikovane i keď ešte stále dosť intuitívne. A, samozrejme, dnes mi prídu vtipné mnohé nekonečné a neustále sa opakujúce rokovania s bankami a ich riaditeľmi, úradníkmi a rôznymi štátnymi inštitúciami. Vtedy sa nám zdalo, že horšie byť nemôže, žiaľ, keď vidím terajšiu byrokraciu a bujný aparát, uvedomujem si, že sa veľa nezmenilo – začínajúci podnikatelia to majú možno ťažšie, ako sme mali my.
Takže ste zakladali firmu s viacerými partnermi?
Za podnikateľským zámerom výroby cereálnych a müsli tyčiniek sú traja partneri, firmu zakladali dvaja partneri. Je potrebné zdôrazniť, že máme 20-ročné výročie podnikateľského zámeru výroby cereálnych výrobkov. Firma TEKMAR bola založená takmer o dva roky skôr.
Kde vznikol nápad vyrábať tyčinky?
Nápad priniesol spolumajiteľ, ktorý do spoločnosti vstúpil ako posledný a stále je u nás zodpovedný za celý proces výroby.
Koľko ľudí pracovalo v TEKMAR-e na začiatku a koľko teraz?
Prvými zamestnancami boli koncom roka 1995 kolegyne zabezpečujúce účtovnú a mzdovú agendu. Následne sme si od začiatku roka 1996 pripravili v spolupráci s Úradom práce vo Veľkom Krtíši našich 22 prvých zamestnancov. V roku 2001 pracovalo vo firme zatiaľ rekordných 105 pracovníkov. Dnes tvoríme kolektív 87 zamestnancov, ktorí pracujú vo výrobe, administratíve, na kontrole kvality, vývoji výrobkov, službách zákazníkom a distribúcii.
Čo je špecifické na TEKMAR-e? Čím sa odlišuje vaša firma od iných?
Je to veľmi jasné odlíšenie: máme iba 5 miliónov obyvateľov, malé mestské aglomerácie, veľké teritoriálne a sociálne rozdiely, reálne nie celkom dobrú kúpyschopnosť. Toto všetko je proti výrobcom zdravej, alebo ak chcete nie práve základnej potraviny. Preto musíme byť výrazne inovatívni – viac ako iní. Nesmieme byť netrpezliví a musíme veľmi citlivo odmietať prípadné požiadavky na zníženie kvality na úkor ceny. Musíme veľa pracovať a musíme byť cielene proexportní. I preto sme dodnes vlastnými silami vyvinuli viac ako 250 výrobkov, preto musíme diverzifikovať nielen naše produktové portfólio, ale i distribučné kanály. Aby sme mohli existovať na súčasnej úrovni, teda mať dynamický a vysoko profesionálny vývoj výrobkov, potrebujeme mesačne niekam umiestniť 2,5 miliónov tyčiniek a to sa iba na trhu s 5 miliónmi obyvateľov jednoducho nedá.
Na aký najkrajší moment týkajúci sa TEKMAR-u si spomínate?
Momentov, ktoré by som mohol pomenovať ako krásne, je veľa. Pre mňa osobne je dôležitá a veľmi emotívna chvíľa, keď sme po dvoch rokoch zložitých príprav a neistoty naložili u talianskeho dodávateľa v máji 1996 našu novučičkú linku a už 14. júna začala reálna výroba.
Čo by ste chceli TEKMAR-u zaželať k 20-temu výročiu?
Aby inovácie, dynamika vývoja a produktová ponuka šla rovnakým tempom ako v prvých 20. rokoch.
Ako oslávite túto veľkú udalosť?
S kolegami v práci sme ju oslávili spoločným posedením, zákazníkom sa pripomíname jednoduchými kampaňami a obchodným partnerom sa pokúsime poďakovať osobne.
Čo plánujete do budúcna? Máme sa tešiť na nejaké novinky?
Noviniek v roku 2016 je niekoľko. V prvých mesiacoch sme uviedli našu vlastnú lifestyle radu TEKMAR SPORT PROTEIN, zatiaľ v ponuke so šiestimi produktmi. Veríme, že bude konkurencieschopná a nájde si miesto na náročnom slovenskom trhu i v zahraničí. Vzhľadom k tomu, že sme v tejto oblasti výrazným lídrom a máme reálne silné know-how, nemali by sme mať problém spotrebiteľov prekvapiť inovatívnymi produktmi. Naše silné vývojové zázemie, samozrejme, poskytne podporu zákazníkom a pomôže im zorientovať sa prostredníctvom podrobných produktových informácií.
Na výstave v Amsterdame sme zákazníkom prezentovali rozšírenie Brandu Müsli v jogurte o novinku No sugar added so zníženou kalorickou hodnotou a obsahom cukru – aktuálne ju uvádzame na Slovensku a v Čechách. Náš prémiový brand GreenLine rozširujeme o štvrtú proteínovú tyčinku s BCAA v banánovej príchuti a High Protein Müsli v novom, zmenšenom spotrebiteľskom balení. Na jesennej výstave v Paríži budeme prezentovať novinku vo vyššie uvedenom Lifestyle brande, radu troch funkčných tyčiniek s vysokým podielom ovocia v kvalite raw a gluten free.
Samozrejme, kontinuálne pracujeme na inovácii všetkých receptúr v našich štyroch základných subbrandoch: Müsli tyčinky v Jogurte, Muesli & Superfruits, Juicy Bar, GreenLine. Mnohí spotrebitelia poznajú aj náš druhý brand NatureLand s ponukou orechových, cereálnych tyčiniek a Müsli bez prídavku cukru. I tento brand si našiel mnoho spokojných zákazníkov.
V oblasti distribúcie máme niekoľko nových, zaujímavých obchodných partnerov . Dúfam, že ich našimi službami a najmä kvalitou výrobkov uspokojíme a výzvy dokážeme zvládnuť. Určité zmeny nás čakajú v štruktúre obchodného tímu, kde potrebujeme kvalitných kolegov pre vzťahy a obchodovanie s kľúčovými zákazníkmi, riešenie distribúcie v Českej republike. Pripravujeme sa na vedecký projekt s externými vedeckými inštitúciami v oblasti funkčných potravín. Cieľom je využiť nutrične zaujímavé látky, najmä naturálneho pôvodu, vo výrobe funkčných potravín. A do konca roka by mala byť ukončená druhá etapa budovania technického zázemia pre naše Centrum výskumu a vývoja.
Pre spotrebiteľov je dôležité, že do konca roka budeme certifikovaní na novú normu FSSC 22 000, ktorá je komplexom procesov, ako maximalizovať bezpečnú výrobu potravín.
Späť na Blog