Ako si vybrať proteínovú tyčinku?

Pri výbere proteínovej tyčinky si v prvom rade treba veľmi pozorne prečítať informácie o kompletnom zložení tyčinky. Venujte pozornosť zloženiu, ako je obsah bielkovín, tukov, sacharidov, ale všimnite si aj použité suroviny, aby ste vedeli aké proteíny a v akom množstve sa na výrobu tyčinky použili, aké sú zdroje zdroje vlákniny atď. Napríklad niektoré produkty na trhu sú označované ako proteínové, ale keď si pozriete, čo je zdrojom bielkovín, zistíte, že obsahujú iba sušené mlieko, čo určite nie je najvhodnejší proteínový zdroj. Najlepšie je, ak je zdrojov proteínov viac a sú vo vzájomnej kombinácii. Na trhu je žiaľ veľa výrobkov na ktorých sú zloženia uvedené nesprávne alebo mätúco a takýmto tyčinkám sa, prosím, radšej vyhnite. Rovnako tyčinkám, na ktorých sú informácie, že pridanou hodnotou proteínových tyčiniek je tzv. slim efekt (tyčinka prispievajúca ku kontrole vašej hmotnosti) a v tabuľkách sú uvedené informácie tomu absolútne nezodpovedajúce.

Čo sa týka obsahu živín v tyčinke je dobré sa pozrieť nie len na to, koľko bielkovín obsahuje v 100 g, ale aj v celkovej tyčinke. To znamená, že ak máme tyčinku 40 g a 60 g a obe obsahujú 25 g bielkovín na 100 g hmotnosti (25 %), tak 40 g tyčinka obsahuje 10 g bielkovín, ale 60 g tyčinka má 15 g bielkovín.

Odporúčame vyberať si tyčinku, ktorá má vysoký obsah bielkovín a nízky obsah cukrov.

Sacharidy by mali byť zabezpečené hlavne vlákninou, ktorá je potom zárukou nízkeho glykemického indexu tyčinky.

Čo Vám proteínová tyčinka môže poskytnúť?

V prvom rade by mala poskytnúť dostatok kvalitných a vhodných proteínov s vybilancovanými aminokyselinami. Samozrejme je dobré vedieť aj to, aký iný benefit Vám tyčinka môže poskytnúť. Napríklad zvýšený obsah esenciálnych mastných kyselín, podporu kĺbovej výživy, zvýšený obsah BCAA aminokyselín a iné. Väčšina tyčiniek takéto benefity ale neponúka a je určená iba na príjem proteínov.

Prečo konzumovať proteínové tyčinky?

Dôvodom je, že poskytnú organizmu potrebné živiny, najmä aminokyseliny dôležité pre budovanie svalovej hmoty, aj keď nikto nemôže očakávať, že keď bude jesť proteínové tyčinky tak mu z nich narastú svaly. To ovplyvňuje mnoho iných faktorov. Určite sú však vhodnou alternatívou dopĺňania aminokyselín do organizmu v rámci proteínovej výživy. V závislosti od zloženia, proteínové tyčinky s nízkym obsahom jednoduchých sacharidov sú vhodné pre ľudí, ktorí nechcú priberať na váhe (zvyšovaním tuku) a potrebujú sa zasýtiť a pre ľudí, ktorí chcú napríklad desiatovým jedlom doplniť živiny do organizmu. Je to určite vhodnejšia alternatíva ako napr. bageta.

Zdroj

Ing. Matej Brestenský, PhD,

Vedecký pracovník Centrum zdravia TEKMAR




Späť na Blog