Taste the future - Cologne, 07.-11.10.2017

Jednou z najvýznamnejších akcií svetového potravinárskeho priemyslu je veľtrh Anuga, ktorého 34. ročník sa konal od 7. do 11. 10. 2017 v Kolíne nad Rýnom. Počas piatich dní boli na ploche približne 284 000 metrov štvorcových prezentované produkty 7 405 firiem zo 107 krajín z celého sveta.

Okolo 165 000 návštevníkov zo 198 krajín využilo jedinečnú možnosť navštíviť najväčšiu a najdôležitejšiu obchodnú platformu celosvetového potravinárstva ako príležitosť spoznať nové trendy v oblasti potravín a nápojov, nové produkty a technológie zamerané na budúcnosť potravinárskeho priemyslu. Tento veľtrh je každé dva roky centrálnou obchodnou a komunikačnou platformou pre všetkých hráčov zapojených do vývoja, výroby, marketingu, distribúcie a predaja potravín a nápojov. Práve tu začínajú debutovať nové produkty, ktoré dopĺňajú dnešné a budúce trendy.

Anuga je už niekoľko rokov považovaná za stabilný pilier medzinárodného potravinárskeho priemyslu a jej hlavným cieľom je spájať globálnu ponuku a dopyt. Vďaka svojej jasnej koncepcii a zameraniu na relevantné témy, poskytuje spoľahlivý priestor pre rozšírenie obzorov v oblasti potravinárskeho priemyslu nielen pre zákazníkov z Nemecka ale aj z celého sveta. Podiel zahraničných účastníkov medzi vystavovateľmi, ako aj medzi návštevníkmi bol tento rok veľmi vysoký (90% zahraničných vystavovateľov a 75% zahraničných účastníkov).

Vývoz a inovácie, ktoré prinášajú nové impulzy a nápady, sú hybnou silou svetového potravinárskeho priemyslu. Do súťaže nových inovatívnych produktov ,, Anuga Taste Innovation Show,, sa prihlásilo 2305 inovácií z celého sveta z ktorých porota vybrala 67. Hlavnou témou veľtrhu Anuga v tomto roku boli potraviny a nápoje bohaté na bielkoviny, nové produkty na tému "superfoods", novinky na trhu a netradičné kombinácie. Vegetariánske a vegánske produkty sa stále držia v popredí na rebríčku vyhľadávaných potravín. Výrobcovia sa snažia vyhovieť čoraz náročnejším požiadavkám na kvalitu zo strany spotrebiteľov. Týka sa to predovšetkým vegánskych výrobkov, produktov bez pridaného cukru, výrobkov bez GMO, glutamanu, lepku, so zníženým obsahom tuku a zvýšeným obsahom bielkovín. Bezlaktózové a diabetické produkty sú aktuálne neodmysliteľnou súčasťou potravinárskeho priemyslu.

Na Anuge bolo prezentovaných top 10 potravinových trendov od spoločnosti Innova Market Insights z ktorých je zrejmé aké potraviny a nápoje sa budú vyrábať v budúcom období, pričom mnohé z trendov pretrvávajú už niekoľko rokov. Medzi Top 10 súčasných hlavných trendov v oblasti výroby a spotreby potravinárskych produktov patrí:

1. Top čistota

Zdravý, naturálny trend sa po prvý krát objavil medzi inováciami v roku 2008 a zostáva medzi top 10. V súčasnosti sa väčší dôraz kladie na jasnejšie formulácie, väčšiu transparentnosť a používanie nových, menej invazívnych technologických postupov spracovania. Stále viac výrobkov prináša informácie týkajúce sa poľnohospodárskych činností - spôsobu pestovania. Požiadavky na transparentnosť viedli k silnému regionálnemu marketingu.

2. Dravá zelená

Rastliny sú v trende - nové produkty s tvrdeniami založenými na báze rastlín sa od roku 2011 postupne zvýšili takmer sedemkrát. Rastlinné mlieka, rôzne alternatívy mäsa a ponuka pre vegánov vykazujú silný rast. Spotrebitelia hľadajú inovatívne možnosti získania rastlinných benefitov do ich každodenného života. Rastliny nachádzajú uplatnenie v rôznych kategóriách produktov, či už ako základ produktu alebo ako donor chute, farby a v neposlednom rade aj zdravia.

3. Sladšia rovnováha

Nové vedecké poznatky prinášajú väčší tlak na zníženie spotreby cukru, ktorý je kľúčovým komponentom poskytujúcim sladkú chuť. Na túto skutočnosť reagujú potravinové spoločnosti znížením množstva cukru vo svojich produktoch tam, kde je to možné.

4. Kuchynská symfónia

Etnické chute sú stále populárne medzi dnešnými spotrebiteľmi."Vysoko autentické" potraviny využívajúce špecifické etnické zložky založené na globálnych vplyvoch prosperujú najmä v Severnej Amerike a Európe.Thajská, indická a mexická sú najpopulárnejšie medzinárodné chute.

5. Vyladené telo

Personalizovaná výživa je v kurze. Výrobcovia poskytujú spotrebiteľom možnosti personalizácie svojich potravinových potrieb, napríklad zvýšenou produkciou potravín obsahujúcich komponenty, ktoré spotrebitelia považujú za zdraviu prospešné, ako napríklad bielkoviny a probiotiká.

6. Zrozumiteľná sofistikovanosť

Potraviny vyrábané jednoducho a čo najbližšie k farme sa v posledných rokoch dostávajú do popredia a menia spôsob akým ľudia rozmýšľajú o potravinách ktoré jedia.Jednoduché jedenie je považované za prvotriedne stravovanie. Spotrebitelia sú ochotní zaplatiť viac za produkty ponúkajúce prémiovú kvalitu.

7. Uzatvorené okamihy

Stále väčšie množstvo produktov je zamerané na konkrétne stravovacie príležitosti, od on-the-go food (jedla na cesty) až po použitie určitého produktu v období keď je dostatok času vychutnať si pôžitok z jedla. V oblasti športovej výživy sú jednotlivé typy produktov optimalizované pre dosiahnutie maximálnej účinnosti na obdobie pred, počas alebo po cvičení.

8. Za hranicou sily

Deti sa vo veľkej miere stali významným faktorom ovplyvňujúcim stravovanie v rodine. V súčasnosti sa ich pozornosť sústreďuje nielen na cukrovinky a cereálie, ale ich paleta záujmov sa rozširuje a potravinárske spoločnosti tento trend berú na vedomie. Dnešná najmladšia generácia je otvorená novým veciam a tiež ovplyvňuje čo jedia jej rodičia.

9. Zanikanie hraníc

Na rozhraní rôznych kategórií sa objavujú najinovatívnejšie produkty a hranice pre jednotlivé kategórie sa čoraz viac strácajú. Vznikajú úplne nové skupiny výrobkov, pretože inovátori využívajú potenciál hybridnej inovácie a fúzie.

10. Semená v centre pozornosti

Semená a zrná sa dostávajú do centra pozornosti. Ingrediencie ako chia a quinoa sa presúvajú medzi bežné produkty a priťahujú záujem viac než len nadšencov v oblasti zdravých potravín. Rastúci záujem o predtým exotické chia a quinou podnietil aplikáciu semien vo všeobecnosti. Semená prinášajú prírodný zdroj chuti, textúry, zdravia a živín, vrátane vysokého obsahu bielkovín, čo sú významné benefity pre spotrebiteľa.

Konzumenti z ekonomicky vyspelých krajín jednoznačne kladú dôraz na zvyšovanie bezpečnosti a kvality produkovaných potravín. Z prezentácií firiem bol zrejmý zvyšujúci sa podiel aplikácií vedecko-technických poznatkov do nových, funkčných výrobkov. Výskum je väčšinou orientovaný na využívanie nových surovín prírodného pôvodu a nových technologických postupov, ktoré zabezpečujú atraktívnejšie organoleptické vlastnosti tradičných potravín.

Nasledujúci 35. ročník veľtrhu Anuga sa uskutoční v termíne od 5. do 9. októbra 2019.

Táto práca bola podporovaná Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-14-0515




Späť na Blog